2014. augusztus 23., szombat

Családom és egyéb......

Már elég régen írtam bejegyzést, eddig történtek az események, nem volt időm, de most eljött az ideje, hogy pótoljam a lemaradásomat és persze betegen úgysem tehet semmi mást az ember.
Múlt héten meglátogatott a családom Krakkóban. Már nagyon vártam őket, a Skype-oláson kívül már 6 hete nem láttam őket, a képernyő pedig azért valljuk be nem pótolja az igazi embereket. Szerda délután érkeztek és mire én visszaértem az oviból a kollégiumba, addigra ők is ott voltak. Szerencsére a koliban turisták is megszállhatnak a nyáron, így szüleim és tesóim is itt laktak, csak a jobb szobákban, ahol nemcsak tv, hanem saját fürdőszoba is van (ami egy idő után eléggé hiányzik nekem). Tehát egy emelettel feljebb voltak, egészen a lefekvésig együtt tölthettük az időt. Összesen négy teljes napot töltöttünk el együtt. Csütörtökre szabadnapot kértem, péntek pedig augusztus 15-e lévén, nemzeti ünnepnap, amúgy is szabad volt. Családommal sokat sétáltam a városban, a Visztula partján, ettünk egy olasz étteremben nem messze a Mária templomtól, ahol nagyon kedvesek voltak a pincérek és hangulatos volt a hely. A zsidónegyedben (Kazimierz) beültünk egy kávézóba, ahol a falon rabbik képei lógtak, régi órák mutatták az időt és zene szólt. Ezen kívül a szállásunk büféjében ebédeltünk, és családom is kipróbálhatott egy-két lengyel ételt. Most már ők is tudják, milyen kajákon élek itt. J A krakkói Nemzeti Múzeumba is ellátogattunk egyik nap, ahol először is a Kubrick időszakos kiállítást tekintettük meg. Nagyon érdekes, sok fotón, képen keresztül mutatja be a kiállítás Stanley Kubrick rendező munkásságát, filmjeit. Egészen eddig én nem is tudtam, hogy ő kicsoda, de nálam műveltebb testvérem és apukám igen. A neves rendező leghíresebb alkotása a 2001:Űrodüsszeia. Eredeti kosztümöket lehetett megnézni itt, kamerákat mutattak be, és más filmjeiről is rengeteg kép, tárgy volt. Többek között a Lolitáról, Spartacusról, Ragyogásról is voltak poszterek, ruhák, és a művész Oscar díját is láthattuk. A kiállításon betekinthettünk egy-két forgatókönyvbe Kubrick saját megjegyzéséivel egyetemben. Volt egy nagyobb terem, ahol mintha egy űrhajóban lettünk volna a székekbe beülve filmrészleteket nézhettnük, a falra videókat vetítettek. Szóval egy nagyszerű, igényes és szórakoztató kiállítás volt, nem csoda, hogy ezek után kíváncsi lettem a filmekre. J

Kubrick selfie J
Stanley Kubrick rendezői széke

Lengyel vitézek a végeken

A múzeumban még megnéztünk egy első világháborús tárlatot, ahol kisebbik öcsém remekelt, azzal, hogy egy-egy egyenruháról kapásból megmondta, hogy német, francia, vagy esetleg török. Aztán Andrzej Wajda filmjeinek plakátjait csodáltuk meg, és megállapítottuk, hogy meglepően sok magyar plakátot hoztak erre a kiállításra. Majd a 20.századi művészekkel zártuk a múzeumi napot. Ám ezekről inkább nem beszélnék, mert nem tetszett, de nem is értek hozzá.

A nagy kirándulás, amire sor került még, az Zakopane volt. Azt egyszerűen nem lehet kihagyni! Ha Krakkó környékén jár valaki mindenképpen menjen el oda! És nem csak azért, hogy ő is élje át a 3 órás dugóban közlekedést, érezze mennyit szenvedtünk, hanem mert tényleg megéri. Szóval a 100 km-t, kicsit több idő alatt tettük meg kocsival, mint gondoltuk. Sok autó volt, több helyen lassan haladtunk, vagy csak lépésben. Gondoltuk, biztos 15-e miatt, mindenki megy kirándulni, a hosszú hétvégét Zakopaneban tölteni. Mint aztán mástól megtudtuk később, máskor is sokan járják ezeket az utakat, volt akinek ez a táv 3,5 óráig tartott. De azért szerencsésen megérkeztünk, a városközponttól kicsit távolabb álltunk meg, inkább a gyaloglást választottuk ekkor már. Sajnos az időjárás előrejelzés nem jött be, esőt kaptunk napsütés helyett. Egy kisétteremben bigoszt ettünk (tipikus lengyel étel, káposztából, húsból készül). Majd sétáltunk a városban, láttuk a híres piacot, és természetesen a rengeteg turistát. Zakopane a Tátrában fekszik és egy híres gorál város. A gorálok egy népcsoport, akik a hegyekben élnek, hagyományaikat máig őrzik. Stanisław Witkiewicz krakkói művész tervezett házakat, villákat népi motívumaik, díszítéseik alapján. A házakat a fafaragások, fazsindelyes tetők jellemzik, és nincs két egyforma épület, valahol mindeig van egy új kiugró tető az ablak fölött.  Hosszú utunk közben megfigyeltük, hogy nemcsak a lakóházakat díszítik és tesznek rá minél több tornyocskát, vagy kiugró ablakot, hanem a legelőn álló kunyhókat is egyedivé varázsolják az ácsok. Zakopaneban így aztán több igen szép házat csodáltunk meg, és a piacon pedig a híres sajtokat, kendőket, egyéb csecsebecséket vettük szemügyre miközben átvágtuk magunkat a tömegen, hogy a siklóhoz érjünk, amivel aztán felmentünk a hegyre. A Gubalówkának nevezett hegyre mentünk fel, ahol továbbra is esett az eső, de azért szép kilátás nyílt a tájra. Sétáltunk egyet az ittlévő házak és éttermek között is, és beültünk egy kávézóba, ahol a ház, szintén fából készült, nagyon kedves volt a kiszolgáló hölgy, bár nem beszélt idegen nyelvet és a rádióból a Neoton egyik számát játszották. J Hazafelé kicsit gyorsabban mentünk, de azért továbbra is nagy forgalom volt az utakon. Szóval, (azt hiszem ez a családban közmondássá fog válni) senki ne hagyja ki Zakopanet! J