2014. augusztus 4., hétfő

8 óra munka...

Ami igazából csak 6 „kőkemény” munka. Ám ha hozzá vesszük az utazást, akkor megvan a 8 óra. Ugyanis az óvoda, ahol dolgozgatok, Krakkó egyik külvárosában van és kb. 1 óra alatt érek ki a szállásomtól. Közben utazom villamoson, aztán meg a horvát fiúval közösen folytatjuk utunkat buszon.  Szerencsére elég jó a tömegközlekedés itt, nem kell sokat várni egy-egy villamosra és a buszok sem zsúfoltak. Érdekesség, hogy jegyet szinte mindig automatából tud az ember venni, nagyon-nagyon ritka, hogy a sofőrtől vesznek az emberek. A buszokra bárhol felszállhat az utas, nem a vezető hitelesíti a jegyet, hanem lyukasztani kell mindenhol. Ellenőrök pedig bárhol felszállhatnak és ellenőrizhetnek, de ők legalább tudnak angolul, nem úgy, mint az irodában, ahol bérletet kellett vennem. Szóval az utazás egész kellemes, ahhoz képest, hogy reggel van, de mindig felvidít, hogy elhaladunk az Irgalmasság Bazilika előtt és láthatom a nagy tornyát. A buszos úton meg egy-két érdekességet is észrevettem már. Például tábla jelzi, hogy hol található meg Krystina, de őt csak akkor keresse fel valaki, ha aludni akar nála. Ugyanis Krystina egy hotel. J Aztán a Kopárnak (10-es út, étterem-csárda, ami után le kell szállni az egyetemhez Piliscsabán) van egy kistestvére. Mini Koparka-nak hívják és kotrógépet lehet bérelni. Egy szóval az utazás eltelik valahogy, nem olyan hosszú.
Az óvoda egy magán ovi, és hivatalosan angol-művészeti óvoda. Egyébként lengyelül przedszkole az ovi, ami iskola előttit jelent, de benne van az  iskola szó, és nem is titkolják, hogy inkább „előiskola” a hely. Apukám szerint itt legalább nem hazudnak, bevallják, hogy tanítanak írni, számolni…. Tehát nemcsak játék van a gyerekeknek, hanem foglalkozásokat is tartanak nekik. Angol óra mindig van. Van anyanyelvi tanár is, de ő vagy 2 hete ment haza Kanadába, nem tudom, mikor jön helyette más. Mellette pedig két óvónő tart még angol órát. Az órák azért játékosan telnek, énekelve, mesét olvasva, rajzolgatva, de azért mindig tanítanak új szavakat, elismételtetik a gyerekekkel, sőt a rajzhoz van, hogy írni is kell címet, vagy legutóbb, amit már túlzásnak tartottam az volt, hogy a gyümölcsneveket kellett kikeresni a szóhalmazból, amihez már tényleg kell tudni olvasni. De inkább én mutogattam meg nekik, hogy mit húzzanak ki. A gyerekek annyira nem is szeretik ezeket az órákat, van, hogy ha bejön az angol tanár, akkor mondják, hogy neeeeee/ vagy inkább hogy "nyeee"/. Érthető azt hiszem, miért. Viszont nekem be kell ismernem, jól jön, hogy egy-két dolgot tudnak angolul, mert legalább valamit tudok velük beszélgetni. Ha megkérdezem, mit rajzolt, el tudják mondani, hogy kutyát, macskát, szörnyet, mamát, papát. És étkezéseknél is mondják, hogy mit szeretnének: „Me, water.” (Nekem, vizet J) Mellesleg van egy kislány, akivel az anyanyelvi tanár külön is foglalkozott, ő egész jól beszél angolul, simán elmagyarázta nekem, hogy hány fős családot rajzoljak, ki hány éves legyen. Csak soha nem tetszett neki az emberkék mérete.
Egy napom úgy zajlik az oviban egyébként, hogy megérkezés után megnézzük a beosztást, és indulunk is a kijelölt csoportunkhoz. Így aztán van, hogy a Katicákkal, máskor meg a Macikkal töltjük időnk nagy részét és veszünk részt a csoport életében. Reggelivel kezdődik a nap, ott tányér pakolás, tea-víz öntögetésben tudok segíteni, de többnyire csak üldögélek és nézem, ahogy esznek. Ez időnként elég rossz, én is megéhezem. J Ezután a csoportszobákba megyünk, ahol mindig van egy kis beszélgetés, irányított játék az óvónőkkel. Ezekből nem sokat értek, maximum annyit, hogy minden hét valamilyen tematikus hét (kalóz, Afrika stb.) és általában ezekről beszélgetnek. Majd egy kis szabad játék után tízórai következik. Utána vagy az udvarra megyünk, vagy vissza a terembe. Amikor a gyerekek kedvükre játszhatnak, én általában elüldögélek valahol, mivel nem tudunk, beszélgetni a játék sem megy annyira. Viszont időnként azért leülök melléjük és megmutogatják a játékaikat. Sőt úgy érzem egyre jobban megkedvelnek, mert már az egyik fiúval többször passzolgattuk a labdát az udvaron, és egy lánnyal pedig tucatszor játszottunk már amőbát, de csak egy kis változatát, nem a nagy, teljes papírt használóst. Így kevésbé érzem kihívásnak, de azért én is meglepődöm, amikor akaratom ellenére győz le. J Érdekes figyelni is, ahogy játszanak, rajzolnak, beszélgetnek. Néha-néha felrémlik fejlődéslélektani tanulmányomból egy kép, de ugyanolyan hamar vissza is hullik. Remélem azért nem volt hiába való a tanulás és ennek a 3 hónapnak is meglesz az értelme. Ennek ellenére elboldogulok valahogy a gyerekekkel is, a mosoly mindenhol ugyanolyan széles tud lenni és az öröm jele. (Ugye kedves Ekman és társai? J) (- csakhogy lássa mindenki nem felejtek olyan hamar pszichoból J )

Aztán a nap folyamán még több játékban veszek részt, vagy nézem, és még több evést nézek végig. Érdekesség, hogy az ebédet két részletben fogyasztják itt el. Először dél környékén leves jön, majd 2 felé a főfogás. Ételekkel most nem húzom a karakterek számát, külön bejegyzést igényel, de minden esetre nagyon jól főznek a konyhán. Majd ismét a szobákba megyünk, esetleg az udvarra, vagy a medencéhez. Mert hát itt ilyen is van. Nem úszómedence, hanem egy felállítható, de azért arra pont jó, hogy mikor a gyerekek benn pancsolnak és engem fröcskölnek, akkor az irigység öntsön el engem. Majd általában 1 órakor félórás ebédszünetünk van a horvát fiúval, ami pont elég arra, hogy megebédeljünk mi is, egy kicsit fújjunk, majd még egy picit eltöltsük az időt valamelyik csoportban. Szeretem az ovit, és bár nem igazán érzem magam mindig hasznosnak, de ahogy haladunk előre az időben, egyre jobban megismerek mindenkit és ez lelkesít. Még annyi mindent tudnék írni, de félek ha ezt most mind levésném, senki nem olvasná el, főleg nem ha meglátná milyen hosszú bejegyzés lett belőle. Így majd később visszatérek rájuk. J

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése