2014. szeptember 13., szombat

Az elhagyatott erőd, a mesés tó, a Visztula és az új ismerősök esete

Végre eljött a szeptember is, most már tényleg közeledik az időpont, amikor hazamegyek. Már nagyon várom, de azért új dolgok mindig akadnak Krakkóban, amiért érdemes maradni.

Mivel a belvárost nagyjából már ismerem, ezért időnként a város más részeit fedezem fel. Egyik nap egy erődhöz kirándultam. Nem gondoltam eredetileg, hogy kirándulás lesz, térkép alapján nem tűnt olyan kalandosnak, de aztán rá kellett jönnöm, hogy a szintvonalak, erdők és egyebek hiányoznak a térképről, így talán nem tanácsos egy egyszerű térkép alapján fantáziálnom, kiváltképp, ha egy elhagyatott erődről van szó. Tehát így történt, hogy mikor arra a helyre érkeztem, ahol a célomnak (erőd) lennie kellett volna, egy nagy erdős, dombos falat láttam. Mivel nem tudtam felmenni sehol sem (legalábbis nem vettem észre az ösvényt, de jobb is) kicsit tovább mentem. Elértem a térképen jelzett következő érdekességhez, a temetőhöz. Egy régi, elfeledett temetőhöz, ami az erdő szélén áll. Ezután pedig az erőd irányába fordultam és bevetettem magam az erdőbe. Szerencsémre sok ösvény volt, és eléggé kitaposott út vezetett oda. Valóban egy erődhöz vezetett az út, de elhanyagolt, romos állapotban találtam. Pedig szerintem van annyira érdekes, mint a Barbakán a belvárosban, nem ártana felújítani. Elég magasan fekszik egyébként, jó kilátás nyílik Krakkó egy részére, de sűrű növényzet veszi körül, magányosan álldogál. Rejtélyes, ahogy ott áll, és elgondolkodtató, hogy mit keres ott, mi lesz a jövője. Ahogy körbejártam az épületet, több fiatal is arrafelé sétált, vagy kutyával, vagy valakivel, szóval a helyiek azért ismerik ezt a helyet. Nekem mindjárt érdekes és regényes ötletek jutottak eszembe az erőddel kapcsolatban, nagyon beindította a fantáziámat. Tovább bandukolva aztán egy kiskápolnára akadtam a domb tetején, ami épp felújítás alatt áll így nem látogatható. Innét indult lefelé egy meredek ösvény, ami levezetett arra az utcára, ahol az erődöt kerestem eredetileg. Internetről tájékozódva kiderítettem aztán, hogy a Fort Benedykt- Benedek erőd, a 19. században épült, védekezésre használták, de nem túl sokáig, osztrák fennhatóság alatt is állt és a maga nemében nagyon egyedül álló építmény. A templomocska pedig a Szent Benedek templom, amit bencések építettek.




Ezek után Krakkót kicsit hanyagoltam, helyette az emberi lélek ismeretlenjébe vetettem bele magam; műhelymunkára készülgettem és új emberekkel ismerkedtem meg. Amennyire nem vártam, hogy új szobatársunk legyen a kis szobánkba, most annyira örülök neki. Előző bejegyzésben írtam, hogy jött egy új lány, és most már hárman lakunk egy szobában, és úgy tűnik ez így is marad. Ez a lány is ukrán, itt fog egyetemre járni, de ebben a pár hétben lengyel kurzust végez. Sokkal nyitottabb felém, mint a másik lány, akivel nem sokat beszélgettem eddig. És mivel ő is az ismeretlenbe vágott bele egyedül, összebarátkoztunk, szombat délután egy nagyot sétáltunk a városban, egy-két fontosabb látnivalót mutattam meg neki és rengeteg fotót csináltunk egymásról, sőt a Wawel egyik tornyát is megmásztuk. Így már rólam is van kép a Wawelben, a Visztulával a háttérben, a főtéren talán így el is lehet hinni, hogy jártam azokon a helyeken J. Kedves lány, jól el tudunk beszélgetni, bár az kicsit zavaró, hogy még nem vett fülhallgatót és mindent hallok abból, amit a barátja, vagy családja mond, ha Skype-on keresztül beszélnek. Csak nem sokat értek belőle.

A Wawel katedrális előtt

Visztulával a háttérben

Ezt látni a toronyból

Meg ezt is 

A Balaton étterem épülete felújítás alatt

Légy a vendégünk egy jó pörköltre! :)


Az oviba is érkezett egy új lány, Szlovákiából. Így elmondhatom, hogy a barátainknál vagyok és a szomszédjaim vesznek körül J. Ő is gyakorlaton van itt, mint a horvát srác és én. Bár ő már lediplomázott, csak munka előtt még kiutazott ide. Örülök, hogy van egy másik lány is most rajtam kívül, és ő sokkal közvetlenebb, mint a horvát fiú; a fél órás szünetünkben tudunk dumálni. Viszont ő elég messze lakik az ovitól, így később kezd, és nem velünk végez. Ezért, eddig még nem sok mindent tudtam meg róla. Ám érdekes látni, hogy ő ugyanúgy nem találja még a helyét a gyerekek, óvónők közt, nem tudja a gyerekek nevét, és egyelőre a gyerekek sem az övét. Vele is ellenségesen viselkedik néhány gyerkőc, mint velem, és ő is barátkozik a lengyel konyhával. Örülök, hogy én már túl vagyok ezen, megtaláltam a helyem az oviban, bár néha most sem tudom, mit keresek ott, amikor csak üldögélek, és nincs mit csinálnom. És a beszélgetésekből sem értek még meg mindent, így a tegnapi rendőrnő bemutatóját sem élveztem én annyira, mint a gyerekek, bár a bilincs és szonda látványa gyanítom, hogy mindenhol hasonló. A szlovák lány viszont tud valamennyit lengyelül, nem okoz neki problémát a nyelv, megérti a gyerekeket, felnőtteket egyaránt. Ezért irigylem őt, de azt hiszem nem lesz olyan izgalmas neki ez a 3 hónap a lengyel nyelv és kommunikáció terén, mint nekem.  (Senki ne vegye sértésnek, ha otthon majd sokat fogok gesztikulálni J)

Felfedező útjaimat egyébként nem ejtettem kútba, kihasználva még az utolsó szép és nyárias időket kirándultam még egy nagyot egy tóhoz. Már régóta érdekelt ez a hely, mert képek alapján nagyon mesésen néz ki, és izgatta a fantáziámat, hogy élőben is láthassam. Zakrzówek a hely neve és eredetileg mészkőbánya volt, nem is olyan régen töltötték fel vízzel. A bánya érdekessége, hogy a II. világháború alatt Karol Wojtyła is dolgozott itt.  Mivel az új ukrán lánynak házit kellett csinálnia, ezért egyedül vágtam neki az útnak. Nagyon közel van a városhoz, egy erdős, parkos, kirándulós hely mellett fekszik a tó. Gyakorlatilag térkép nélkül megtaláltam a tavat, és valóban nem csalódtam a látványban. Elég mélyen van a víz, sziklás fal veszi körbe, de egy-két helyen közel lehet menni a vízbe. Bár úgy tudom, nem lehet fürödni benne, mégis többen úsztak benne, és sokan napoztak a parton. Elég nagynak tűnik a tó, mégis elhatároztam, hogy körbekerülöm. A sziklafal tetejéről nemcsak gyönyörű kilátás nyílik a tóra és időnként a város több részére, hanem körbe is lehet sétálni. Itt indultam el, apró ösvényeken verekedtem át, közben pedig óvatosan letekintettem a tóra. Nagyon szűk az ösvény és néhány helyen be van nőve sűrű növényzettel és közel fut a sziklafal széléhez, így volt pár hely, ahol megbántam, hogy nem szóltam senkinek, hogy hova megyek. Ám merészségemért kárpótolt a táj, és a látvány. És végülis nem lett semmi bajom. J Körülbelül kétszáz méterenként fiatalok üldögéltek, heverésztek a fűben, úgy tűnt elég népszerű hely. Szépen sütött a nap, a zöldes-kékes víz is gyönyörűen csillogott. Letekintve láttam egy helyet, ahová autóval is be lehet hajtani, és stégek is vannak, és búvárkodni lehet. Úgy tudom több érdekesség is van lent a víz alatt, a halakon kívül autóval és a pápának emléket állító táblával is összeúszhat az ember. :)  Egyébként körbe van kerítve a tó, de több helyen meg van rongálva a kerítés, a tó melletti kirándulós helyről simán be lehet jönni. Egy helyen láttam esküvői fotózást is, úgy látszik a házasság előtt állóknak nincs lehetetlen, ha fényképekről van szó. És a megrongálódott ruhákat is tudják fizetni, valamint a krakkói fotósok is rendkívül kreatívak lehetnek. J Egy helyről pedig a várost távolról és egy újabb oldaláról is megtekinthettem. Otthon mutattam képeket a szobatársamnak, szerintem kicsit sajnálta, hogy nem jött, mert tényleg gyönyörű hely.






A város egy másik irányból


Utoljára még azt kell megemlítenem, hogy a Visztula másik arcával is megismerkedtem. Nem, nem öntött ki, nem esett itt (kivételesen) annyi eső, mint Sopronban, bár továbbra is nagyobb a folyó, mint az Ikva. J Egyszerűen csak tovább sétáltam a folyó mellett, kifelé a városból. A Visztula itt már vadabb, nád is nő a szélén, van ahol sátorozott valaki, és még hattyúkat is fotóztam. Egy néni is lefotózta őket és valamit mondott is nekem, de egy mosolynál többel nem tudtam válaszolni neki. Egyébként ezen a részen a bicikli út és a gyalogos út nem fut már együtt, mint a város forgalmasabb részén, a bicikli út feljebb megy, nem a folyó mellett közvetlenül. Elsétáltam több híd alatt is, ahol pedig le tudják zárni a folyót, ott visszafordultam, bár még mindig mehettem volna tovább. Sokan futottak, vagy bicikliztek, vagy csak kutyát sétáltattak, de láttam egy helyet, ahol inni lehet és az italt John Lemonos székekből tudja az ember elfogyasztani. J
Szóval lassan, de valahogy mégis gyorsan (hisz 2 és fél hónap eltelt már) telik az idő. Krakkóba is beköszöntött az ősz, elkezdődött az iskola, és nagy dugók állnak állandóan a városban. És hamarosan nekem is elkezdődik az egyetem (az újabb kalandok Budapesten), de addig is szeretném méh kihasználni ezt a két hetet itt, Krakkóban.

A múltkor említett disznó a Visztulán

A felnőtt rút kis kacsák




Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése