2014. július 28., hétfő

Umbria gyöngye és középkori dallamok

Folytatom előző bejegyzésemet:

Helyszín: a szomszéd utca, Alexandriai Szent Katalin templom

A kollégiumi szobám ablakából pont erre a nagy templomra látni rá. Ahhoz képest, hogy nem a forgalmas helyek egyikén van eléggé hatalmas. Érdekessége, egy mellékkápolna van a nagyobb templom belső mellett, ahol hétköznap miséznek, és egy kis kerengő veszi ezt körbe, melynek falain régi freskók láthatóak. Ágoston rendi szerzetesek működtetik egyébként.  Amiről a legnevezetesebb az épület és az egyházi élet itt, az nem más, mint a Szent Rita iránti tiszteletük. Minden hónap 22-én misét tartanak az ő tiszteletére. Ez egy ünnepélyes mise, amire nemcsak a plébániához tartozó emberek zarándokolnak el (és itt nem magamat értem J ) A legutóbbin ugyanis én is részt vettem. Nem hittem volna, hogy tele lesz a templom, ezért, mint minden olyan ember, aki közel lakik az adott helyhez, későn vagy inkább épp időben indultam el. Útközben a sarkon rózsát árultak és tudtam, hogy az ünnepnek köze van hozzá, én is vettem egyet. Ülő helyem nem volt, és állni sem volt olyan kényelmes, mivel nagy tömeg vett körül. Látni természetesen semmit nem láttam abból, ami az oltárnál történt, de megfigyeltem, hogy rengeteg fiatal is eljött. Egy sor kígyózott Szent Rita szobra előtt, és úgy tűnt nincs vége, mivel mindig beállt valaki a sorba. Utóbb megtudtam, hogy a szent közbenjárását kérték ezek az emberek, illetve kéréseiket helyezték el itt. Sajnos a nyelvet továbbra sem értem, de jó volt hallgatni a lengyel énekeket, látni, hogy fújja mindenki kívülről a Szent Ritás dalt. Bár rengeteg ember ment ki áldozni, így is egy óra alatt lement a szentmise, és utána következett az a szertartás, amikor a nehézségeket, betegségeket, lehetetlennek tűnő dolgokat, szándékokat felajánlják a hívők (legalábbis én erre következtettem, abból, amit olvastam a honlapjukon), de mindenesetre a rózsákat megáldották. A pap átverekedte magát a tömegen és a magasra tartott rózsákat szenteltvízzel megáldotta. Bizonyára szép lehetett felülről, ahogy több száz hívő feltartja a rózsáját, ami Szent Ritához köt bennünket, és azt jelképezi, hogy nincs lehetetlen. Istennel semmi sem lehetetlen. Casciai Szt. Rita a lehetetlen dolgok védőszentje, ilyenkor őt kérik, segítse meg őket a bajban. Az Umbria gyöngyének is nevezett szent stigmatizált volt és szintén Ágoston rendi, innét a kapocs a templom és közte.
Egy kis részlet egy nagy templomról
A saját megáldott rózsám 



Helyszín: a Visztula másik partja, Szent József templom

Egyik sétám alkalmával vetődtem el ebbe a templomba. És rögtön beleszerettem a neogót épületbe. Nemcsak kívülről, hanem belülről is szép. Számomra ez is nagy, és gyönyörű. Egy szárnyas oltár áll középen, Szent József szobrával a belsejében, amint a kis Jézust tartja. Hasonló szobor, mint a soproni Orsolya templomban álló Szt. Orsolya, csak nem színes, hanem fehér. És persze nem is tetszik annyira, mint az otthoni. Vajon miért? J Több mellékoltár van még itt, az egyiknél kis padok sorakoznak, valószínűleg gyerekeknek tartanak ott misét, vagy csak apróbb termetű volt az ács, aki készítette. Az egyik falon egy királyról készült festmény díszíti a falat, de nem vagyok helyi így nem tudom, ki lehet. És persze még sok apróság is van, amit én nem érthetek, nem tudok a templomról, de vajon az otthoniakról mennyit tudok egyáltalán? Melyik címer a Széchenyieké az első padok kisajtaján az Orsolyában? És mi a helyzet a Szent György mellékoltáraival? Kiket ábrázolnak a festmények??                                          
Mindenesetre ez a templom kevésbé van aranyozott dolgokkal telezsúfolva (talán mert neogót? J ). És nagyon mutatós a régi szószék, és a faragott lépcsője. Első alkalommal, amikor itt jártam, épp mise után voltam, így még egy-két imádkozó hívővel is találkoztam és egy pakoló, takarító apácával is. Beültem az egyik padba és egyszer csak megszólalt az orgona. Nem valami egyházi éneket gyakorolt a kántor, hanem olyan volt, mintha az Operaház fantomjából egy részlet lett volna. Természetesen nem az volt, de a hangulata valami hasonló volt. Elég hosszan játszott, én pedig elhallgattam, nagyon tetszett. Elképzeltem, hogy esetleg a saját szerzeményét játssza, vagy éppen koncertre gyakorol. Úgy éreztem megérte mise után betoppanni, hiszen részese lehettem a zongora mélységeinek és magasságainak és egy hangulatos fél órát tölthettem a templomban.
A koncertre nem kellett sokat várnom egyébként. Pár nappal később tartottak egyet a templomban. Bár nem orgonás volt, azért eléggé érdekes volt. Középkori hangszereken játszottak, és a Cantigas de Santa Mariaból adtak elő pár éneket, illetve Pierre Abelard Dolorum solatium műve csendült fel. Román hárfán, lanton,furulyán, meg valamilyen dobon játszottak többek között. Nagyon érdekes előadás volt, az egyik művész pár szót mondott is minden egyes darab előtt, de azt nem értettem. A koncert ingyenes volt, de többnyire csak idős nénik és bácsik hallgatták a zenét áhítattal. Pedig ennek a röpke órának is meg volt a hangulata. Érdekes dallamok és különleges hangszerek, és mintha a Nap is tudta volna, hova kell sütnie ezen a napon, ugyanis a zenészeket árasztotta el fényével, így nem is kellet világítást használni. J
És egy dal a műsorból:  Cantigas de Santa Maria- Cantiga 422. Madre de Deus
https://www.youtube.com/watch?v=_Vv3zKD5P0s


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése